söndag 18 oktober 2009

Reflektion 3

Här kommer mina tankar och reflektioner!

I delstudierna som gjordes i kapitlet om "Kunskap och etik" råkade lärarna ut för liknande problem. De slets mellan att vara lyhörda för barnens tankar och funderingar till att vilja lära dem att tänka "rätt".
Jag tror att man som lärare måste hitta en balans mellan dessa. Självklart tror jag att man vill att barnen/eleverna ska få lära sig det som är rätt, men man får inte glömma bort hur viktigt det är med det egna tänkandet. Antar att tiden kan vara en stressande faktor i detta problem.

Ett annat stycke i boken handlar om vad det är som gör en lärare till en bra lärare. Vilka egenskaper hon/han ska besitta. Självfallet ska en lärare ha en professionell kompetens, kunna lära ut, men jag har ibland funderat på varför det inte är obligatoriskt med ex en personlig intervju när man söker till lärarutbildningen? Alla lärare är inte gjorda för läraryrket, de har inte "känslan" för det. (Kanske andra människor anser att jag inte har i och för sig :-) ) Detta tycker jag gäller alla yrken där man jobbar med människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar